Home office v době koronaviru na zkoušku. Může fungovat i do budoucna?

Současná situace nás nutí změnit zaběhlé pracovní zvyklosti. Mnoho z nás si přesunulo kanceláře domů a pracujeme na dálku. Jaká pozitiva má home office? A může fungovat i po skončení krize? 

Proč nemáme více homeofficu? 

Jedním z důvodů může být i přístup minulé generace. Práce od 9:00 do 17:00, flexibilní pracovní doba, pet friendly kanceláře ani firemní školky neexistovaly. Doba se ale mění a dnešní svět je stále více online. Současná situace, kdy je home office téměř povinný, nám proto může přinést i něco i pozitivního. Co přesně? Naši zaměstnavatelé možná pochopí, že nás nemusí mít stále pod dohledem v kanceláři. Pracovat se dá velmi dobře i na dálku. Připravme si pro naše šéfy argumenty, proč bychom měli formu home office udržet i do budoucna. Sepsaly jsme 7 hlavních důvodů. Tady jsou: 

1. Kde se nejlépe soustředíme? 

Kam chodíte pracovat, když se potřebujete opravdu soustředit? Jen málokdo z nás odpoví, že do kanceláře. Kanceláře jsou dobré jen pozdě večer, brzy ráno nebo během dovolených. Prostě ve chvílích, kdy je tam co nejméně lidí a rušivých elementů. 

Když se potřebujeme soustředit, vyhledáváme úplně jiná místa, než je naše kancelář. Ideální je domov, příroda, kreativní hluk pracovních kaváren a coworkingů. I zde nás může něco rušit. Výhodou je, že máme možnost mít tato vyrušení pod kontrolou. 

2. Dojíždění do kanceláře

Na dojíždění není nic příjemného. Ráno musíme brzy vstávat a večer se vracíme pozdě. Nemáme čas na osobní život. Práci i koníčky doháníme o víkendech. Je vědecky dokázané, že lidé, kteří dojíždí za prací, častěji:

  • jedí méně kvalitní jídlo, 
  • jedí polotovary, 
  • více tloustnou, 
  • mají špatnou náladu, 
  • jsou podráždění. 

3. Ranní ptáče i noční sova si přijdou na své 

Někdo rád vstává s východem slunce a druhý není schopen kloudné myšlenky dříve jak po 11:00 dopoledne. Běžná pracovní doba nahrává spíše ranním ptáčatům. Noční sovy začínají nejlépe fungovat až odpoledne, když z práce odchází. Často jsou tedy považovány za lenochy. Doma však do noci pracují, čtou nebo uklízí, protože nemohou spát. A ráno se jim zase těžko vstává. Proč o tom mluvíme? Home office nám všem nastavuje stejné podmínky. Je jen na nás, kdy začneme a kdy skončíme s prací. Důležitý je výsledek. 

4. Každý je hodnocený jen podle odvedené práce

Když pracujeme z domova, můžeme kolegy hodnotit jen podle odvedené práce. Odpadnou nám tak otázky jako:

  • V kolik přišel do práce? 
  • Kolik času strávil s kolegy v kuchyňce? 
  • Prokrastinoval během práce na sociálních sítích? 
  • Telefonoval dlouho s manželkou? 
  • V kolik hodin odešel z kanceláře? 

Žádná z těchto otázek není důležitá. Jediné, co potřebujeme vědět, je: Odevzdal svou práci včas?  

5. Nárůst produktivity 

Teď, když má většina z nás home office téměř povinný, můžeme se zaměřit na naši produktivitu. Kolik hodin běžně trávíme v kanceláři a kolik práce opravdu uděláme? Možná si všimneme, kam nám utíká všechen ten čas – káva s kolegy v kuchyňce, prokrastinace na Instagramu, hodina na oběd… Když pracujeme z domova, platí jediné pravidlo: Čím dříve budeme mít hotovo, tím dříve můžeme zavřít počítač a jít ven. A to je skvělá motivace, co říkáte? 

6. A co prokrastinace? 

Prozradíme vám jedno tajemství. Kdo se chce při práci flákat, bude to dělat vždy a všude. Je jedno, jestli sedíme v kanceláři nebo doma na gauči. Pokud nejsme schopni dokončit práci v termínu a veškerý svůj čas věnujeme sledování roztomilých koťátek na YouTube, měli bychom si položit úplně jinou otázku. Naplňuje nás práce, kterou děláme? Není čas na změnu oboru?

7. Bude home office fungovat v naší firmě?

Jedním z nejčastějších argumentů, proč home office není možný, je: „V naší firmě by to nefungovalo.” Až se šéf vytasí s tímto názorem, mějme připravený argument. Výhody home office využívají firmy ve většině odvětvích. Například v:

  • účetnictví,
  • reklamě,
  • poradenství,
  • službách,
  • designu,
  • filmové produkci,
  • financích,
  • státní správě,
  • pojišťovnictví,
  • právních službách,
  • marketingu,
  • personalistice,
  • softwaru.

A nejde o malé firmy. Patří mezi ně například Mercedes-Benz, Deloitte nebo Johnson&Johnson. Existuje jen málo oborů, pro které práce na dálku není vhodná. A rozhodně na to nemá vliv velikost firmy nebo počet zaměstnanců.

I home office má svá úskalí

Víme. Home office zní jako dreamjob, ale i práce z domova má svá úskalí. Jaká? 

  • Většina z nás nepracuje málo, ale překvapivě až moc. Proč? Neumíme si rozdělit čas mezi prací a volnem. Náš domov je zároveň naší kanceláří. Takže není problém vyřídit maily třeba o půlnoci. 
  • Naprostá izolace škodí. Ze začátku je fajn být chvíli sám bez kolegů, ale po delší době se tento styl práce může negativně odrážet na naší psychice. Nezapomínejme na reálný svět, společenský život, setkávání s rodinou a přáteli nebo na coworkingová centra.
  • Mysleme na zdravý životní styl a pravidelný pohyb. V kanceláři máme zajištěnou ergonomickou židli, mísu s ovocem a MultiSport kartu. Doma trávíme hodiny zkroucení na gauči a náš jediný pohyb je mezi postelí a stolem. Důvod k fyzické aktivitě si musíme najít sami. Můžeme vyrazit například na procházku po obědě, ranní jógu, večerní běh nebo vyvenčit psa. 
  • Sociální vazby ve firmě slábnou. Pokud se dlouho nevidíme s kolegy, začneme ztrácet pocet týmovosti. Dohodněme si proto jednou týdně schůzku, kde probereme novinky. 

Jak pracovat na dálku 

Pracovat v kanceláři od 9:00 do 17:00 je možná ubíjející, ale jednu výhodu to má. Pevný  režim. Musíme ráno vstát, obléknout se a dojet do práce. Při práci z domova snadno sklouzneme k pospávání až do pozdního odpoledne a odpovídání na maily v pyžamu. Nastavme si rutinu i doma. Jak? 

  • Vstávejme v čase, jako bychom šli do práce
  • Nepracujme v teplákách. Oblečení může být mentální berličkou, která nám pomůže oddělit pracovní a osobní čas. 
  • Vytvořme si pracovní koutek. Pracovat z postele nepomůže ani naší efektivitě ani psychickému rozpoložení. 
  • Pokud nám to pomůžeme, můžeme mít dva počítače – jeden na práci a jeden na zábavu. 
  • Vyberme si místo na práci a klidně ho po několika hodinách či dnech střídejme. Doma, v kavárně, v coworkingu…jak je libo. 
  • Pokud nám to podmínky dovolí, klidně spojme cestování s prací. U některých profesí není důležité, jestli sedíme v Praze nebo v New Yorku. 
  • Nepropadejme stereotypu. Ten totiž otupuje kreativitu. Nové prostředí vede k zajímavým nápadům. 
  • Udělejme si čas na rodinu a koníčky. V kanceláři také nesedíme 14 hodin denně, tak proč bychom to měli dělat doma? 

Luxus svobody a času 

Firmy se předhání v nabízených benefitech – klimatizované kanceláře v centru města, fotbálek na pracovišti, firemní auto / počítač / telefon, MultiSport karta nebo stravenky. Ale to hlavní, co nám práce od 9:00 do 17:00 nikdy nabídnout nemůže, je svoboda. Svoboda pracovat z kavárny, z domova nebo z chaty v Alpách. Svoboda jít na nákup ve dvě odpoledne. Svoboda dát si šlofíka po obědě. A jakmile takovou svobodu jednou zkusíme, už nikdy ji nevyměníme za stravenky a firemní telefon. 

„Za třicet let, až technologie pokročí ještě dál, nebudou lidé při pohledu do minulosti vůbec chápat, proč kdy existovaly kanceláře.” Richard Branson, zakladatel Virgin Group

Pro tento článek jsme využily naše zkušenosti a inspirativní triky z knihy Práce na dálku od autorů Jason Fried & David Heinemeier. Článek je součástí našeho projektu Psychoterapie online v době koronaviru. Jakým dalším tématům se budeme věnovat, zjistíte zde.

One thought on “Home office v době koronaviru na zkoušku. Může fungovat i do budoucna?

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s