Mindfulness, meditace a dechová cvičení podle Wim Hofa

Jak zvládat stres a negativní emoce? Například tak, že budeme naši pozornost soustředit na plné prožívání přítomného okamžiku. A tomu nás naučí mindfulness a meditace. 

Co je mindfulness

Mindfulness můžeme přeložit jako uvědomění, všímavost, otevřenou a bdělou pozornost nebo vědomé pozorování. Mindfulness nás učí:

  • plně prožívat přítomnost, 
  • zvládat své emoce, 
  • zachovat si odstup, 
  • uvědomovat si, co se děje uvnitř nás, 
  • osvobodit se od navyklých reakcí, které nás udržují ve stresu. 

Během praktikování mindfulness si plně uvědomujeme, co a proč právě teď cítíme a žijeme přítomným okamžikem. Zároveň zůstáváme otevření vjemům, ale nenecháváme se jimi vyrušit. Své myšlenky nehodnotíme a nerozvádíme

Jak mindfulness praktikovat

Mindfulness můžeme praktikovat téměř kdykoliv během dne. Vyzkoušejte si třeba vědomé pití kávy nebo vědomou chůzi

Vědomé pití kávy

Při přípravě se věnujte pouze vařící se vodě a vůni kávových zrn. Při pití vnímejte teplotu hrnku, sledujte, jak přibližujete hrnek ke rtům a všímejte si pocitů před prvním lokem. Nic nehodnoťte ani nekomentujte. Jen pozorujte a užijte si tuto chvíli naplno. 

Vědomá chůze

Stůjte zpříma a plně prociťte postavení těla. Před vykročením si pomyslete: „Teď vykročím,” a pozorujte, jak se tělo hýbe. Uvědomte si zvedání a pokládání nohou, pohyb vpřed, dotyk se zemí. Po “doražení do cíle” prociťte konec “procházky” a pokud chcete, aplikujte toto cvičení i na cestu zpět. 

Meditace 

Meditace je jedním z nejlepších prostředků transformace mysli. Meditační praxe podporuje a rozvíjí:

  • koncentraci a pozornost, 
  • emoční stabilitu,
  • pozitivní mysl, 
  • vnitřní klid,
  • duševní rovnováhu.

Velmi příznivě také působí na náš zdravotní stav. Jak? Například:

  • snižuje napětí v těle, 
  • zpomaluje proces stárnutí, 
  • posiluje imunitní systém, 
  • normalizuje krevní tlak.

„Mysl nemůže nalézt mysl. Mysl jako taková neexistuje. Její povaha je prázdná – prázdná a bez hranic, všechno ozařuje. Buď mistrem meditace, jenž praktikuje nemeditaci: spočívej nerozptýleně ve Velké blaženosti, v níž jas a prázdnota už nejsou odděleny.” Gendün Rinpočhe 

Jak meditovat 

Meditace mohou být různé. Jejich obsah a technika závisí na cíli, kterého chceme dosáhnout. Častou pomůckou pro zklidnění a soustředění je meditační objekt. Může se jednat o pozorování dechu, soustředění na vnější předměty nebo na formy buddhů ze světla a energie. Pomohou nám také meditační korálky (mála), které se používají k počítání odříkaných manter.

Při meditačních cvičení hraje velkou roli dech. Buddhistické spisy radí „spíše než abychom sledovali náš dech, raději se s ním postupně ztotožněme, jako bychom se jím začali stávat.

Vyzkoušejte si například tato meditační cvičení, ve kterých se zaměříte na dech a také na posílení srdce

Mějme prázdnou mysl 

Na nic nemyslet. To se hezky řekne, ale hůř provede. Prázdná mysl a žádné myšlenky jsou po pravdě až tou nejvyšší metou v meditační praxi. Pro začátek se raději soustředmě na dech. Nádech – výdech. Nebo na vizualizaci prostředí, kde se cítíme dobře. A také nemeditujme moc dlouho. Pár vteřin nebo několik minut úplně stačí. Opravdu. 

Nezlobme se na sebe, pokud nám myšlenky stále utíkají. Je to jejich přirozenost. Nechme naši mysl, aby se s dechem a tichem spřátelila. Časem si sama uvědomí, že jí je v tomto prostoru dobře a bude v něm chtít zůstat déle.

Meditace klidu 

  • Pohodlně se usaďte se vzpřímenými zády. 
  • Ritualizovaně přejděte k meditaci například pomocí hlubokého nádechu a výdechu. 
  • Položte pravou ruku přes levou a zavřete oči. 
  • Zaměřte pozornost na to místo, kde sledujete nádech a výdech. Může to být například v oblasti nosních dírek, břicha nebo hrudníku. 
  • Nechte dech spontánně plynout, nijak ho neregulujte. Jste pouhým pozorovatelem procesu. 
  • Pokud potřebujete, doprovoďte si tuto činnost slovním komentářem: „Nádech a výdech.”
  • V momentě, kdy vaše pozornost odběhne jinam, jemně přiveďte mysl zpátky k primárnímu účelu – nádechu a výdechu. 
  • Zacházejte se svojí myslí citlivě a nic si nevyčítejte. Trpělivě ji vracejte zpátky a dovolte jí, aby se s dechem spřátelila. 
  • Pro ukončení meditace proveďte ještě několik výdechů a nádechů, obraťte pozornost ke svému tělu a uvědomte si, jak se tělo dotýká podložky.
  • Otevřete oči a pomalu se rozhýbejte. 

Meditace laskavého srdce

  • Začněte třemi pomalými a hlubokými nádechy a výdechy. 
  • Zaměřte svou pozornost na oblast srdce nebo střed hrudníku. 
  • Představte si, jak dech proudí dovnitř a zase ven. 
  • Dýchejte klidně a přirozeně. 
  • Vnímejte své srdce a zkuste se napojit na pocit tepla a spokojenosti, který v hrudníku vnímáte. 
  • Tento pocit povzbudíte tím, že si vyvoláte pocit vděčnosti, lásky nebo radosti a necháte jím prostoupit celý hrudník. 
  • Srdce je velmi citlivé na vděčnost, projevy náklonnosti a lásku. 
  • Můžete si představit pocit vděčnosti za něco pěkného, co jste v životě prožili. 
  • Setrvejte v tomto stavu tak dlouho, jak vám je příjemné a klidně dýchejte. 
  • Pro ukončení meditace proveďte ještě několik výdechů a nádechů, obraťte pozornost ke svému tělu a uvědomte si, jak se tělo dotýká podložky.
  • Otevřete oči a pomalu se rozhýbejte. 

Meditace v praxi 

Pokud vás meditace zajímají více, navštivte například jedno z center Buddhismu Diamantové cesty. Nabízí například přednášky českých i zahraničních lektorů, meditace pro veřejnost nebo výstavy tibetského umění.  

V současné době karantény nabízí také většina jógových studií a učitelů online lekce. Stačí zapátrat na internetu a vybrat si, co je vám nejmilejší. 

Vyzkoušejte například online lekce Yoga Glo, zaměřené na jógovou praxi i na meditace. Lekce probíhají v angličtině. 

Dechová cvičení 

Vědomý, klidný a procítěný dech je klíčem k harmonizaci celého „já“ a mostem mezi tělem a myslí. Často si neuvědomujeme, že nám pouhý dech může stačit ke štěstí. 

Správné dýchání:

  • zvyšuje výkon plic a přívodu kyslíku do mozku,
  • rozšiřuje cévy,
  • vyrovnává pH v krvi,
  • zrychluje proudění krve, 
  • zlepšuje fungování lymfatického systému,
  • zvyšuje množství zažívacích šťáv a zrychluje pohyb ve střevech,
  • snižuje pocity napětí a nervozity. 

Nadi shodhana 

Toto dýchací cvičení je zaměřené na propojení levé a pravé mozkové hemisféry

Příznivě působí na: 

  • zvýšení energetických zásob, 
  • vyrovnání toku vitální energie,
  • soustředění a bystrost, 
  • pročištění mysli.

Postup:

  • Při nádechu nejdříve zacpěte pravou nosní dírku palcem a proveďte táhlý nádech levou dírkou. 
  • Na vrcholu nádechu ucpěte levou dírku ukazováčkem pravé ruky a uvolněte pravou dírku. Skrze pravou dírku proveďte dlouhý výdech.
  • Celé cvičení opakujte i na druhou stranu. Nádech pravou a poté výdech levou.

Jak praktikovat dech Nadi shodhana zjistíte v tomto videu:

Wim Hofova metoda 

Wim Hofovi se přezdívá Ledový muž. Proč? Je schopný vydržet obrovský chlad, protože umí změnit fyziologii svého těla. Vylezl například jen v šortkách na Kilimanjaro a pořádá pravidelné kurzy otužování v ledu. Přestože jeho tělesná teplota klesne až na hranici neslučitelnou se životem, dokáže ji opět zvýšit pouze za pomoci meditačních technik. 

Jaký vliv má jeho metoda na lidský organismus?

  • zlepšuje imunitu, 
  • eliminuje zánětlivé bakterie v těle,
  • zvyšuje soustředěnost, 
  • dodává energii, 
  • zlepšuje vnitřní spokojenost.

Co potřebujeme k praktikování Wim Hofovy metody? Pouze pár minut času, náš vlastní dech a pro začátečníky aplikaci, která je ke stažení zdarma. 

Pokud vás tato metoda zajímá více, navštivte oficiální Wim Hofův web. Zde se dozvíte vše potřebné a navíc se můžete přihlásit do kurzů, které on sám nebo jeho lektoři pořádají po celém světě. 

Poslechněte si, jak se Wim Hof staví k aktuální koronavirové situaci:

Mobilní aplikace pro nácvik dechových technik

V současné době je ke stažení velké množství aplikací pro nácvik dechových technik. Stačí do Google play nebo App Store napsat slova jako breath nebo pranayama. Vyzkoušejte například aplikaci Pranayama Breath, Breath2Relax nebo Breathing Zone

Přejeme vám příjemné praktikování a nezapomeňte: Tajemství života se neskrývá v truchlení pro minulost a obavách z budoucnosti. Žijte moudře – přítomným okamžikem. 

Tento článek vznikl ve spolupráci s psycholožkou a psychoterapeutkou Mgr. Klárou Kleczatskou. Jakým dalším tématům se budeme věnovat, zjistíte zde.

One thought on “Mindfulness, meditace a dechová cvičení podle Wim Hofa

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s